Sneakersy to jedno z tych rozwiązań, które nie tylko doprowadziły do modowej rewolucji, ale i przyczyniły się do tego, że jest ona widoczna również dziś. Skąd jednak wzięła się ich nazwa i co sprawiło, że nie ma przesady w mówieniu o nich jako o rozwiązaniu rewolucyjnym?
Wielu osobom może się wydawać, że sportowe buty to wynalazek ostatnich lat i rzeczywiście, trudno się nie zgodzić, że nigdy wcześniej nie charakteryzowały się one neonowymi wstawkami i innymi rozwiązaniami łączącymi sport i technologię. Gdybyśmy jednak zadali sobie pytanie o to, gdzie zaczyna się ich historia, musielibyśmy zdecydować się na wyprawę w zna
cznie bardziej odległą przeszłości. Już w połowie osiemnastego wieku pojawiły się pierwsze buty wsuwane. Być może nie było to jeszcze klasyczne obuwie sportowe, można jednak uznać, że mieliśmy do czynienia z rozwiązaniem, które można uznać za wstęp do dzisiejszej mody sportowej. Ich nazwa pochodzi od angielskiego słowa „sneak” oznaczającego skradanie się i rzeczywiście, było to obuwie znacznie mniej hałaśliwe niż to, które stosowano tradycyjnie. Buty, które dokonały przełomu w świecie mody odznaczały się materiałową, wsuwaną górą i gumową podeszwą i to właśnie ta ostatnia pozwalała ich właścicielom na bezszelestne poruszanie się. Najczęściej noszono je podczas ćwiczeń, choć było to również obuwie sprawdzające się znakomicie podczas wypraw na plażę.
Nieco później, bo w roku 1892, pojawiła się pierwsza firma oferująca buty tego typu. Szybko okazało się przy tym, że zapotrzebowanie na nie jest ogromne i już w roku 1917 buty te pojawiły się w produkcji masowej. Keds – pierwsza marka modowa odpowiedzialna za prototyp dzisiejszych tenisówek, ma się zresztą całkiem dobrze również w dwudziestym pierwszym wieku. Oczywiście, na rozwój tej gałęzi mody nie trzeba było długo czekać, bardzo szynko w produkcji pojawiły się więc również pierwsze buty, w których można było grać w koszykówkę. Przełomową rolę odegrała tu znana również dziś firma Converse. To właśnie ona odkryła, że promocja jej obuwia będzie znacznie skuteczniejsza, jeśli wykorzystany w niej zostanie wizerunek znanego sportowca. Dziś jest to mechanizm chętnie wykorzystywany w świecie reklamy i wcale nie odnosi się jedynie do kampanii promocyjnych poświęconych obuwiu. Obuwie sportowe rozwijało się dynamicznie nie tylko w Stanach Zjednoczonych. W latach dwudziestych zainteresował się nim Adolf Dassler, a pierwsze jego buty pojawiły się pod nazwą Adidas wykorzystywaną również dziś. Do kolejnego przełomu doszło w latach pięćdziesiątych, to bowiem właśnie wtedy buty sportowe zaczęły być noszone także na co dzień.
Zostaw komentarz